Dniepr Escort

Poniżej przedstawiamy prawdziwy rarytas: motocykl Dniepr 14-9M Escort (spotyka się czasem nazwę Kremlin Escort) produkowany specjalnie na zamówienie rządu ZSRR. Oto, co na jego temat powiedział nam jego właściciel, Andriej, były pracownik zakładu KMZ (kontroler jakości działu motocykli wojskowych) - 35 lat pracy w fabryce:

Kremlin Escort

"Motocykl powstał z myślą o wykorzystaniu go jako eskorty dla samochodów rządowych - były to czasy Leonida Breżniewa. Wyprodukowano tylko 35 lub też 36 maszyn. Maszyna ma całkowicie nowy silnik, w którym korbowody łożyskowane są na rolkach. Zmieniony został system odpowietrzania skrzyni korbowej. Instalacja zapłonowa jest w pełni ekranowana. Alternator 150 W osłonięty został perforowaną blachą. Pojemność motocykla to 750 cm3 (wg niektórych źródeł 768 cm3). Głowice mimo pozornie identycznego wyglądu z głowicami od MT-11 sš jednakże innej konstrukcji i charakteryzują się tym, że klawiatura jest zdejmowalna identycznie, jak w Uralu. Zmienione zostały średnice zaworów ssących i wydechowych. Zamiast gaźników radzieckich zastosowano gaźniki BING. Skrzynia biegów pięciobiegowa z rozrusznikiem elektrycznym. Zmieniona została konstrukcja wałka kardana, co doskonale widać na zdjęciach. Tylny wahacz łożyskowany na łożyskach stożkowych. Z przodu zastosowano hydrauliczny amortyzator skrętu. Zwracają uwagę bębny nowej konstrukcji i osiemnastocalowe koła. Motocykl wyposażony był w radiostację. Wózek boczny jest również nową konstrukcją KMZ."

Kremlin Ecscort sidecar

Miałem okazję przejechać się tym motocyklem. Odpalił od pierwszego wciśnięcia przycisku rozrusznika (to ten czerwony na desce rozdzielczej :-) Równa praca silnika, dobre przyspieszenie, choć ze względu na mały obszar parkingu nie mogliśmy sprawdzić go na wyższych biegach.

Kremlin Escort

Oto, co piszą o nim w fabrycznej ulotce:

Motocykl wyprodukowany został w 1978. Do roku 1989 wykonano 75 sztuk.

Podstawowe dane techniczne:

Kremlin Escort kremlin Escort Kremlin Escort