Wróć do: MODELE

M-52

M-52

Pierwszy motocykl M-52 zbudowano w roku 1954, w jednym egzemplarzu. Poniżej - zdjęcie archiwalne ze sprawozdania z prób technicznych, prowadzonych w Sierpuchowie w r. 1955. Widoczny jest na nim pierwszy wariant silnika M-52. (Fot. z archiwum Aleksieja Popowa).

M-52

Za okres produkcji seryjnej można uznać lata 1956-1959. W odróżnieniu od pozostałych konstrukcji, motocykl ten przeznaczony był do szosowej jazdy solowej (chociaż dopuszczano użytkowanie go z wózkiem bocznym). Wyposażono go w całkowicie nowy, górnozaworowy silnik o pojemności 494 cm3. Zmieniono przednie zawieszenie - oś koła przesunięto do przodu względem końców goleni. Koła otrzymały specjalne bębny ze stopu aluminium. Na bazie M-52 powstawały też motocykle M-52S, przeznaczone do wyścigów torowych i szosowych. Według danych muzeum w Irbicie, powstało 678 sztuk, łącznie z maszynami w wersji sportowej.

Jako że była to całkiem nowa konstrukcja, większość maszyn sprzedano w okolicach Irbitu, by ułatwić zgłaszanie ewentualnych reklamacji. Motocykl nie zyskał dużej popularności, prawdopodobnie ze względu na typowo szosową charakterystykę silnika. Tym niemniej, odegrał znaczącą rolę: opracowane dla niego głowice i wał o zmniejszonym skoku tłoka, w połączeniu z elementami silnika M-72, stworzyły podstawę dla serii górnozaworowych silników o pojemności 650 cm3, w jakie wyposażano późniejsze Urale.

Motocykle M-52, produkowane w roku 1959, posiadały już nadwozie M-61.

Poniższe zdjęcia przedstawiają maszynę z roku 1958, której dawną świetność przywrócił znany kolekcjoner i restaurator zabytkowych motocykli, Aleksiej Popow z Rygi (Łotwa). Jest to jeden z trzech egzemplarzy, jakie przetrwały do dziś (a przynajmniej: o których wiadomo). Dwa pozostałe znajdują się w muzeum w Irbicie. Serdecznie dziękujemy p. Aleksiejowi Popowowi za zgodę na wykorzystanie zdjęć.

M-52 M-52

A oto M-52 ze zbiorów muzeum w Irbicie - z wózkiem bocznym marki Steib. Prowadzono też prace projektowe nad oryginalnym wózkiem dla M-52, nie zostały one jednak sfinalizowane. Motocykl przedstawiony na zdjęciach to maszyna eksperymentalna; nie wiadomo dokładnie, ile takich sztuk powstało i w jakim okresie je budowano. Silnik wyraźnie różni się od modelu seryjnego. Za udostępnienie zdjęć z Irbitu serdecznie dziękujemy Grzybowi i Wnusiowi.

M-52 M-52 M-52

I drugi egzemplarz ze zbiorów muzeum w Irbicie - tym razem już w wersji seryjnej. (Fot. z archiwum Aleksieja Popowa)

M-52

Dane techniczne: