Wróć do: MODELE
Ural M-67 / Ural M-67-36
Ural M-67-36 to na dzień dzisiejszy jeden z najpopularniejszych radzieckich motocykli czterosuwowych w Polsce. Poczytajmy, co pisze o nim w ulotce reklamowej firma "Centrosojuz":
Drogowe motocykle URAL, produkowane przez Irbicką Fabrykę Motocykli, cieszą się ogromną popularnością wśród motocyklistów. Oprócz trzech ludzi motocyklem można przewozić znaczny ładunek na duże odległoąci. Wysoka jakość motocykla pozwala na długą, bezawaryjną eksploatację w różnych warunkach - tak na północnych, jak i na południowych szerokościach geograficznych. Górnozaworowy silnik z dwoma horyzontalnie położonymi cylindrami jest doskonale chłodzony przepływającym powietrzem i ekonomicznie pracuje na benzynach o liczbie oktanowej 72-76. Ulepszony system smarowania z papierowym wkładem filtrującym, oczyszczanie powietrza dwustopniowym inercyjno-olejowym filtrem, a także użycie w konstrukcji wysokojakościowych materiałów sprzyja długotrwałej i bezawaryjnej eksploatacji motocykla. Przekładnia główna, o wiele mniej awaryjna w porównaniu z napędem łańcuchowym, do minimum ogranicza obsługę, ograniczającą się do terminowego sprawdzania stanu oleju. Teleskopowe zawieszenie przednie jak i wahaczowe tylne ze sprężynowo-hydraulicznymi amortyzatorami, wygodne siedzenie kierowcy - wszystko to powoduje, że podróżowanie tym motocyklem jest bardzo wygodne. Wygodnie podróżuje również pasażer w wózku bocznym, w którym gondola wózka zawieszona jest na gumowych elementach resorujących, a sam wózek posiada zawieszenie wahaczowe z amortyzatorem sprężynowo-hydraulicznym. Konstrukcja motocykla zapewnia bezpieczną jazdę.
W końcu 1974 roku IMZ zaczął produkować motocykl Ural M-67. W roku 1976 moc silnika została podwyższona z 32 do 36 KM, a motocykl otrzymał nazwę Ural M-67-36. W odróżnieniu od poprzednich motocykli z Irbitu, ten posiada 12-woltową instalację z alternatorem G-424 o mocy 150 watów. Alternator jest niezawodny w działaniu i skonstruowany tak, by bezawaryjnie działać przez 40 tys. km przy minimalnym zużyciu. Zmiana instalacji na 12-woltową pozwoliła na zmianę pozostałych elementów instalacji elektrycznej motocykla. Nowa lampa z elementem optycznym odpowiada europejskim wzorom, a nowa deska rozdzielcza wykonana jest w stylu odpowiadającym najnowszym technicznym trendom. Konstrukcja ramy pozwala na montaż zarówno pojedynczych siodeł, jak i zespolonej kanapy. Nowa rama charakteryzuje się łatwym dostępem do skrzyni biegów i belki kardana, co w razie niesprawności pozwala na łatwy demontaż tych podzespołów, jak i na montaż skrzyni biegów z biegiem wstecznym z KMZ. Łożyska główki ramy zabezpieczone są gumowymi uszczelkami, co znacznie podnosi ich trwałość w całym okresie eksploatacji. Zamontowano efektywny hamulec przedni z podwójnym rozpieraczem, co pozwoliło zwiększyć skuteczność hamowania o 40%. Jedną z ważniejszych cech motocykla jest daleko posunięta unifikacja części z motocyklem Dniepr z KMZ, co jest bardzo ważne dla użytkowników Urali i Dnieprów.
- Długość - 2490 mm
- Szerokość - 1700 mm
- Wysokość - 1100 mm
- Rozstaw kół motocykla - 1455 mm
- Prześwit - 125 mm
- Masa suchego motocykla z wózkiem - 330 kg
- Masa wózka - 110 kg
- Masa dopuszczalnego obciążenia, włącznie z kierowcą i dwoma pasażerami - 260 kg
- Dopuszczalna masa całkowita - 590 kg
- Maksymalny nacisk na oś - 2,4 kN
- Maksymalna prędkość po utwardzonej nawierzchni - nie mniej, niż 105 km/h
- Zużycie paliwa podczas jazdy po utwardzonej nawierzchni - 8 l/100km
- Silnik - czterosuwowy, górnozaworowy, dwucylindrowy, bokser
- System smarowania - mieszany, zębatą pompą oleju i rozbryzgiem
- Pojemność silnika - 649 cm3
- Stopień sprężania - 7,0
- Skok tłoka x średnica cylindra - 68mm x 78mm
- Moc maksymalna - 36 KM / 26,5 kW
- Moc jednostkowa - 0,04 kW/kg
- Maksymalny moment obrotowy - 45 Nm
- Obroty mocy maksymalnej - 4600-4900 obr/min
- Zapłon - bateryjny, 12V
- Gaźniki - K-301G na każdy cylinder
- Paliwo - benzyna LO-72 albo LO-76
- Przeniesienie napędu na tylne koło wałem kardana
- Zawieszenie tylnego koła - wahaczowe ze sprężynowo-hydraulicznymi amortyzatorami
- Zawieszenie przedniego koła - teleskopowe ze sprężynowo-hydraulicznymi amortyzatorami
- Koła - wzajemnie zamienne z oponami 3.75-19 (95-484 mm)
- Wózek boczny - typu pasażerskiego
- Alternator G-424, 12V, 150W
- Pojemności:
- Bak - 19 l
- Karter silnika - 2,3 l
- Karter skrzyni biegów - 1,2 l
- Karter głównej przekładni - 0,11 l