Wróć do: SPORT

Wyścigowe motocykle z wózkiem bocznym w Muzeum Motoryzacji w Rydze

EKE-1, Łotwa, 1952

Motocykl ten, przeznaczony do ustanawiania rekordów prędkości na krótkich dystansach, skonstruowany został przez mistrza sportu ZSRR, Edgarsa Ermanisa, w oparciu o silnik BMW R-51. Ermanis też był jego kierowcą.

Górnozaworowy silnik o pojemności 500 cm3 rozwijał moc 78 KM przy 7950 obr/min. Prędkość maksymalna 248 km/h.

Rezultaty: w roku 1952 - na dystansie 1 km ze startu lotnego - 166 km/h. W roku 1953 - na dystansie 10 km ze startu zatrzymanego - 180 km/h. W roku 1954 - na dystansie 5 km ze startu lotnego - 207 km/h (rekord światowy). W roku 1955 - na dystansie 5 km ze startu lotnego - 222 km/h.

Eke-1

Motocykl wyścigowy EKE-1 w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

Eke-1

Motocykl wyścigowy EKE-1 w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

Eke-1

Motocykl wyścigowy EKE-1 w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

Eke-1

Motocykl wyścigowy EKE-1 w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

Eke-1

Motocykl wyścigowy EKE-1 w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

Eke-1

Motocykl wyścigowy EKE-1 w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

Eke-1

Motocykl wyścigowy EKE-1 w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

Eke-1

Motocykl wyścigowy EKE-1 w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

Eke-1

Motocykl wyścigowy EKE-1 w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

Eke-1

Motocykl wyścigowy EKE-1 w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

Eke-1

Motocykl wyścigowy EKE-1 w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

Eke-1

Motocykl wyścigowy EKE-1 w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

Dziś trudno już ustalić, czy Ermanis wykorzystał elementy produkcji BMW, czy też wykonał ich kopie. Pod koniec lat 40-tych w ZSRR wprowadzono oficjalny zakaz startów w zawodach na konstrukcjach zagranicznych. Zawodnicy ukrywali więc obce pochodzenie swych pojazdów, przerabiając je i zmieniając ich wygląd zewnętrzny.

A tak oto wygląda EKE-1 po zdjęciu owiewek:

Eke-1

Motocykl wyścigowy EKE-1. Żródło: "Moto", nr 07/96.

Eke-1

Motocykl wyścigowy EKE-1. Żródło: "Moto", nr 07/96.


M-52S, ZSRR, 1960

Motocykl produkowany był przez fabrykę w Irbicie w małych seriach od 1958 r. Dwucylindrowy górnozaworowy silnik o pojemności 494 cm3 był znacznie wysilony, osiągał 7000 obr/min. Moc - 35 KM, prędkość maksymalna 145 km/h. Motocykl służył do wyścigów torowych; wyposażony był w wózek boczny z lekkiego stopu. Ciężar motocykla wynosił 215 kg.

M-52S

Motocykl wyścigowy M-52S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

M-52S

Motocykl wyścigowy M-52S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

M-52S

Motocykl wyścigowy M-52S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

M-52S

Motocykl wyścigowy M-52S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

M-52S

Motocykl wyścigowy M-52S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

M-52S

Motocykl wyścigowy M-52S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

M-52S

Motocykl wyścigowy M-52S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

M-52S

Motocykl wyścigowy M-52S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

M-52S

Motocykl wyścigowy M-52S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

M-52S

Motocykl wyścigowy M-52S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).


"Strieła" M-63S, ZSRR, 1970

Motocykl produkowany był przez zakłady w Irbicie na specjalne zamówienia. Przeznaczony był do wyścigów na torze okrężnym. Górnozaworowy silnik o pojemności 649 cm3 rozwijał moc 60 KM. Prędkość maksymalna motocykla wynosiła 160-170 km/h.

Motocykl wyposażono w hamulce hydrauliczne. Ciężar motocykla wynosił 180 kg.

STRIEŁA M-63S

Motocykl wyścigowy "Strieła" M-63S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

STRIEŁA M-63S

Motocykl wyścigowy "Strieła" M-63S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

STRIEŁA M-63S

Motocykl wyścigowy "Strieła" M-63S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

STRIEŁA M-63S

Motocykl wyścigowy "Strieła" M-63S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

STRIEŁA M-63S

Motocykl wyścigowy "Strieła" M-63S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

STRIEŁA M-63S

Motocykl wyścigowy "Strieła" M-63S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

STRIEŁA M-63S

Motocykl wyścigowy "Strieła" M-63S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

STRIEŁA M-63S

Motocykl wyścigowy "Strieła" M-63S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

STRIEŁA M-63S

Motocykl wyścigowy "Strieła" M-63S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

STRIEŁA M-63S

Motocykl wyścigowy "Strieła" M-63S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).

STRIEŁA M-63S

Motocykl wyścigowy "Strieła" M-63S w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs).


Opracowała mysia

Zdjęcia: archiwum Kolyaski